aug
13

A Turizmus Műhely hallgatói minden félévben részt vesznek konferenciákon, szakmai előadásokon, workshopokon. Egy ilyen esemény beszámolóját olvashatjátok most, Takács Dorottya Katalin tollából. A rendezvény teljes programja IDE KATTINTVA olvasható

A megnyitó reális képet adott hazánk turizmusáról. Hegedűs Attila, a Turisztikai Managerek Szövetségének alelnöke pozitív képpel indította beszédét: „Hazánk turizmusa növekvő tendenciát mutat a válság után!” Beszédében kihangsúlyozta, hogy sajnos az árak nagyon alacsonyak maradtak, illetve egyre nagyobb szerepe van az internetnek. A most következő Z generáció már nem tud internet és okos telefonok nélkül létezni, hiszen az interneten minden fontos információ megtalálható, ezen keresztül bonyolítják le mindennapi életüket.

Krajnák Csaba, a Business Balance Solution Kft. tulajdonosa a reszponzív weboldalakról tartott előadást. Ennek az a jelentősége, hogy az online felületek, weboldalak minden készülékről (számítógép, laptop, netbook, tablet, okos telefon) elérhetőek legyenek, illetve ezen eszközökre optimalizálva legyenek.

Fáska Gábor, az Opera Garden Hotel & Apartments igazgatója az „új mobilmegoldások a szállodaiparban” című előadásában arról beszélt, hogy nem elég a weboldalakat optimalizálni, a lehető legfontosabb információkat kell a fogyasztóval megosztani.

Nagy Márton, a Hinora Marketing Group stratégiai tanácsadója a „tartalommarketing az idegenforgalomban” címet adta előadásának. Az volt a meglátása, hogy olyan információt kell adni a vásárlónak/vendégnek, amely az érzelmeire hat, hiszen így kialakul benne egyfajta kötődés a cég/vállalat iránt. Fontos, hogy célcsoport specifikus, megfelelően időzített, aktuális, könnyen hozzáférhető, illetve élményfókuszált legyen, de nem lehet tolakodó, nem irányíthat fogyasztásra/vásárlásra, ne beszéljen, csak mondjon valamit, illetve kerülje az olcsó szenzációt. A turizmusban 3 szakaszra osztotta a tartalommarketinget, utazás előtt, közben és után. Úgy gondolja, hogy utazás előtt van a legtöbb lehetőség megragadni a vendéget, hiszen ilyenkor keresi, hova szeretne utazni. Ebben a szakaszban lényeges a megfelelő időzítés, a valós/releváns hírérték. Utazás közben a munka nagy részét maga a vendég teszi meg, hiszen ott tartózkodásáról élményeket/fényképet oszt meg a közösségi médián keresztül. Ilyenkor csak a tartalomirányítás, illetve a tartalomarchiválás a feladat. Utazás után az élmények elmélyítése, valamint a fogyasztói kötődés előremozdítása a cél, ebben a stádiumban lehet visszatérő vendéget szerezni, ha egy jól időzített pillanatban egy jó marketinggel keressük fel a vásárlót.

menedzserképző.png

Radisics Milán, a Social Daily alapítója a tartalommarketing és facebook összekapcsolásáról beszélt. „Fotóban kell gondolkodni.” Véleménye szerint a legegyszerűbben így lehet a fogyasztóval kapcsolatba kerülni a közösségi médián keresztül. Fontos, hogy maximum 20% szöveget helyezzünk el a fényképen. A látogatóból vásárlót lehet csinálni kvízzel, játékokkal (fotópályázat, labirintus, pixelvadász). Az oldalon használjunk minél több idézetet, tippeket (például: 9 tipp, hogyan csomagolj be gyorsan), a lényeg, hogy a fogyasztó minél több időt töltsön itt, érzelmi kötődés alakuljon ki, így márkatudatosság alakul benne észrevétlen. Napjainkban már különböző weboldalak kész statisztikákat adnak egyes országok, régiók, városok, emberek igényeiről, mely adatokhoz a facebook segítségével jutnak hozzá. Könnyen, pár kattintással kiderül milyen ételeket, filmeket kedvelnek, így a szolgáltatások személyre szabottak lehetnek.

Kondor Albert marketing szakértő a kék óceán jelentőségét hangsúlyozta. Ennek lényege, hogy egyedivé kell tenni a termékünket/szolgáltatásunkat, és nem szabad hagyni, hogy a versenytársak által felhasznált saját ötletekkel vörös óceánba kerüljünk, újabb és újabb fejlesztésekre kell törekedni, míg teljesen egyedülállóak nem leszünk az adott piacon.

Katona Zsuzsa web analitika szakértő szerint nem kell, hogy igaz legyen a mondás, miszerint „a reklámra költött összeg fele kidobott pénz”, hiszen ma már minden mérhető. Ha mindent a megfelelő módon dokumentálunk, minden információ mérhető, így célzottabb marketinggel a célcsoportunk egyre elérhetőbbé válik.

Jámbor Tímea, Zalakaros stratégiai-és marketing vezetője a városban bekövetkezett változásokba avatta be a kongresszus résztvevőit. Új marketing tevékenységbe kezdtek, és új célcsoportnak a családokat állították. Ehhez beruházásokra volt szükség, csúszdaparkkal, élménymedencével bővítették a már meglévő fürdőt, animátorokat vettek fel, akik különböző gyermek programokat szerveznek. A szlogen „Tök jó Zalakaroson”, reklámarca pedig Béres Alexandra.

A programot Berényi Konrád zárta, aki a pontolo pontgyűjtő lehetőségről tartotta előadását. „Átlagban 9 pontgyűjtő kártya van nálunk” - mondta. A cég azzal az újítással állt elő, hogy nincs szükség kártyára, ahhoz hogy pontokat gyűjtsünk, elég hozzá egy tablet vagy okos telefon a szolgáltatónál, és a nevünkre vásárolt termék/szolgáltatás jóváíródik. Ezen pontgyűjtő akcióban több szolgáltató is részt vesz, tehát 8-9 hűségkártya nélkül is tudunk hűségpontokhoz jutni. Fontos, hogy a pontokat csak azon a helyen vásárolhatjuk le, ahol megszereztük őket. Azon szolgáltatók, akik igényelik ezt a lehetőséget, statisztikát is kapnak. Meg tudják mondani, hogy a vendégek még melyik másik szolgáltatónál járnak, és gyűjtenek hűségpontokat (természetesen név nélkül!).

A záróbeszédben mindenkinek megköszönték a jelenlétet, illetve újabb konferenciai részvételi lehetőségekre hívták fel a figyelmet. A Konferencia színvonalas keretek között nagyon sok új és izgalmas információval, tudásanyaggal szolgát, melyet hasznosítani lehet a munka során.

 

jún
19

2012. június 1-8 között Dr. Irimiás Anna, a Turisztikai Kutatások Központjának vezetője, részt vett az UNESCO – Unitwin által szervezett „Tourism and Sustainable Development at World Heritage Sites” című nemzetközi konferencián Libreville-ben, Gabonban, ahol az „Approaches to Enhance Sustainable Tourism in World Heritage Sites – the case of Hollókő” címmel tartott tudományos előadást.

1. Kép Dr. Irimiás Anna előadást tart az Omar Bongo Egyetemen, Libreville-ben.JPG
Dr. Irimiás Anna előadást tart az Omar Bongo Egyetemen, Libreville-ben

Idén az UNESCO megalakulásának 40. születésnapját ünnepli, ezért a szervezők kezdeményezésre a nyugat-afrikai, korábban francia gyarmat Gabonban, az Omar Bongo University látta vendégül a világ minden tájáról (Ausztrália, Új-Zéland, Argentína, Brazília, Suriname, USA, UK, Finnország, Franciaország, Belgium, Spanyolország, Portugália, Olaszország, Svájc, Németország, Csehország, Izrael, Dubai, Marokkó, Tunézia, Libanon és Magyarország) érkező 73 kutatót, oktatót és doktori hallgatót. A Budapesti Kommunikációs és Üzleti Főiskola aktív tagja az Unitwin egyetemi hálózatnak, így a Főiskola képviselete ezen a rangos nemzetközi eseményen elengedhetetlen fontosságú volt.

2. Kép Az előadás kezdőlapja.JPG
Az előadás kezdőlapja

Ez Afrika! Ez a gaboniak mindig visszatérő válasza, amellyel a nyomort és elmaradottságot próbálják igazolni egy olyan országban, amely a nemzetközi mutatók szerint, a masszív kőolaj- és faimportnak köszönhetően, virágzó gazdasággal rendelkezik. Ám az ottlakókat jellemző beletörődöttség és kilátástalanság mellbevágó és szívfacsaró. Mégis mintha a gaboniak elfogadták volna, hogy sorsukon képtelenség segíteni.

3. Kép Libreville piaca.JPG

Libreville piaca

Libreville, Gabon fővárosa, nevét azoktól a felszabadított rabszolgáktól kapta, akiket 1848-ban itt tettek partra a franciák. A rabszolgakereskedelem emlékét a tengerparti sétányon felállított hatalmas szobor őrzi, mely a láncait eltépő fiatal férfi alakját testesíti meg. Az ország jelenlegi lakossága csupán másfél millió fő, melynek nagy része a fővárosban koncentrálódik. A HIV fertőzöttek aránya itt a legmagasabb egész Nyugat-Afrikában, és a házak falaira festett üzenetek, a hirdetőtáblák, a kikötőben elhelyezett plakátok mind a szexuális úton terjedő betegségekre hívják fel a figyelmet. Az átlagfizetés 150.000 cfa (kb. 200 euró), hatalmas szakadék tátong az ország gazdagjai és szegényei között. A víz emberi fogyasztásra nem alkalmas, nincs csatornarendszer vagy szennyvíztisztítás, ahogyan szemétszállítás vagy hulladékfeldolgozás sem létezik.

4. Kép Helyi asszonyok törzsi tánca a Lopé Nemzeti Parkban.JPG

Helyi asszonyok törzsi tánca a Lopé Nemzeti Parkban

Az emberek az utcákra kitett műanyag kannákból mosnak kezet, arcot, szükségleteiket is ott végzik. Ezt a szegénységet és betegségekkel fertőzött légkört vidítják fel az afrikai nők színes-mintás ruhái és bizarr hajviseletük, amely leginkább különböző színű póthajak bevarrásából áll. Az afrikai dobok hangja, az ősi zene és a törzsi táncok egy pillanatra elfeledtetik a valóságot az ottélőkkel és a turistákkal egyaránt.

Az ország 80%-át őserdő borítja, a La Lopé Nemzeti Park UNESCO világörökség helyszín ennek az ősi természeti kincsnek a megőrzését tűzte ki célul. Gabon az Egyenlítőn fekszik, szomszédos országai Egyenlítői-Guinea, Kamerun és Kongó, a világ egyik leggazdagabb növény- és állatvilágának adnak otthont. Itt található a legnépesebb afrikai elefánt populáció és gorilla-állomány, melyek fokozott védettséget igényelnek.

5. Kép Unitwin egyetemi hálózat tanácskozása.JPG

Unitwin egyetemi hálózat tanácskozása

A turizmus fejlesztése elősegíthetné a csodálatos természeti erőforrások fenntartható kiaknázását? Lehet-e motorja a turizmus a helyi lakosok életminőségének javulásában? Ezek voltak az UNESCO/Unitwin nemzetközi konferencia legfontosabb kérdései.

 

már
29

2012. március 27.-én a BKF Turisztikai Kutatások Központja a WeLoveBudapest közreműködésével workshopot szervezett, melynek központi témája a kommunikáció a turizmusban volt.

_DSC1878.jpg„Giving customers a universe.”

A program Jean-Christope Bonis, a CreativeWaves ötletgazdájának előadásával kezdődött, aki az internet marketingkommunikációra gyakorolt hatásáról beszélt, elsősorban a turisztikai marketing szempontjából. A Web2.0 világában a vásárlók közösségekbe szerveződnek és a közösségek ajánlásai alapján vásárolnak. A márkáknak épp ezért ismerniük kell a közösséget és azt kell nyújtaniuk, amire annak szüksége van. Az Y generáció már nem csak az adott termék árát veszi figyelembe vásárláskor, hanem a minőség és a gyártó cég társadalmi felelősségvállalása is fontos számára. Épp ezért a marketing szakmának figyelnie kell arra, hogy ne csak egy terméket akarjanak eladni, hanem egy márka világát építsék fel, hogy élményt és érzelmeket nyújtsanak a vásárlóknak. Ahogy Jean-Christope Bonis fogalmazott: Giving customers a universe.

„Hivatásos világutazó vagyok, azt hiszem, ennél menőbb titulusa senkinek nincs.”


_DSC2018.jpgGyémánt Balázs, a BKF végzett hallgatója, a Világ Második Legjobb Állásának tulajdonosa. Az elmúlt 1 évben az volt a feladata, hogy a Tensi Holidays által szervezett utak keretében körbeutazza a világot és beszámoljon az élményeiről. Ennek, és korábbi szakmai tapasztalatainak köszönhetően pontosan tudja azt, hogy mi teszi a jó blogot és hogy miben rejlik azok marketingkommunikációs ereje. Elmondta, a blogok azért játszanak fontos szerepet egy márka kommunikációjában, mert rajtuk keresztül sokkal közvetlenebbül lehet megszólítani a célközönséget. Előadása végén felvázolta azokat a tényezőket, amik egy blogot jó bloggá tesznek. Ilyenek az érdekesség, a közvetlenség, a hitelesség, a rendszeresség és hogy valami újat nyújtson, hogy kitűnjön a tömegből.

Az eseményt a WeLoveBudapest bemutatkozása zárta. A WeLoveBudapest egy honlap, melyet szerkesztői olyan weblapnak álmodtak meg, ami számot ad mindenről, ami Budapesten történik, és amiről minden itt élőnek, látogatónak vagy éppen kíváncsiskodónak tudnia kell. A honlap túlmutat a hagyományos, száraz útikönyv leírásokon és turisztikai portálokon, sokkal inkább őszintén, leplezetlenül fejti ki véleményét a várossal kapcsolatban. A szerkesztőség szeretne felületet adni a véleményvezéreknek, cikkíróknak és bloggereknek, hogy írják meg, ők hogyan látják Budapestet. További információk a www.welovebudapest.com–on vagy az info@welovebudapest.com–on.

Az előadásokról még több képet láthattok Facebook oldalunkon ha a lenti a képre kattintotok. A képeket Bakonyi Zsuzsa készítette.

_DSC2041.jpg

Patonai Kata írása

feb
28

Megkérdezted már valaha ismerőseidet, hogy szeretnének-e animátorok lenni? Nos, én igen, és a legtöbben azt válaszolták, hogy ők sajnos nem tudnak rajzolni. Szerencsére nekik sem kell elkeseredniük, hiszen ahhoz, hogy valaki animátor legyen nincs szükség rajztudásra. Amire viszont igen, az a nyitott szellem, a kreativitás, a tolerancia és az, hogy szívesen foglalkozz emberekkel.

De ki is valójában az animátor, és egyáltalán mi az a rekreáció? A rekreáció a szabadidő kulturált eltöltési formája, melynek célja a munkában megfáradt emberek aktív kikapcsolódásának, pihenésének, felfrissülésének biztosítása. Az animátor pedig az, aki mindebben segíti a vendéget.

Rohanó világunkban egyre nagyobb szükség van a magasan képzett szakemberekre, akik tudatosan kialakított programtervekkel segítenek a stressz levezetésében. Turizmus-vendéglátás szakon évek óta választható a „szabadidő, rekreáció-animáció” szakirány, melynek célja szabadidős programokat és tevékenységeket szervezni és lebonyolítani képes szakemberek képzése.

A szakirányt választók szabadidő szervezőktől, animátor cégek vezetőitől, színházi, sport és rekreációs szakemberektől sajátíthatják el az animációs, rekreációs és nagyon is gyakorlati turisztikai ismereteket. 

És hogy mi a helyzet az elhelyezkedéssel? Nos, a kilátások fokozatosan javulnak, egyre több idegenforgalmi létesítmény kezdi belátni, hogy szüksége van jól képzett animátorokra. A szakirányon végzett hallgatók többek között üdülő központokban, tematikus és nemzeti parkokban, klub-hotelekben, luxus tengerjárókon, konferencia szervező cégeknél, önkormányzatoknál helyezkedhetnek el.

És végül, de nem utolsó sorban a szakirány akkor is kiváló választás, ha külföldön dolgoznál, mivel a külföldi munkaadók kimondottan keresik a magyar (főleg gyermekre és vízi sportokra szakosodott) animátorokat.
 

A diplomában szereplő végzettség megnevezése: Közgazdász turizmus-vendéglátás szakon, Szabadidő, rekreáció- animáció szakirányon

Szakirány vezető: Dr. Martínez José Luis, főiskolai tanár

Minimum létszám: 35 fő


 

 

 

 

 

A kép forrása: topjob.hu

dec
13

December 8.-án került megrendezésre a Turizmus Plusz+ előadássorozat záróeseménye, Bánki Erik, az Országgyűlés Sport-és turizmusbizottság elnökének, valamint dr. Papcsák Ferenc, Zugló polgármesterének részvételével a KarrierCentrum szervezésében.

Az eseményt dr. Papcsák Ferenc nyitotta, „Zugló turizmusának jelene, jövője” című előadásával. Elmondta, hogy az elmúlt évben új stratégiai koncepciót dolgoztak ki, melynek célja, hogy Zuglót önálló városként azonosítsák a köztudatban, és erősödjön a lokálpatriotizmus. A polgármester szerint bár nem a turizmus a legfontosabb a város életében, rendkívül fontos szerepet játszik.  Felhívta a figyelmet arra, hogy a város területén található több, a magyar történelem szempontjából fontos helyszín. Ilyen például a Rákos-mező vagy a Hősök tere, ezért az új koncepcióban a történelmi múlt hangsúlyozására törekszenek. A város turizmusában kiemelt szerepet játszik a Városliget, innen szeretnék a látogatókat átcsábítani Zugló szép és patinás utcáiba. A terv sikerességéhez természetesen elengedhetetlen, hogy új attrakciókat hozzanak itt létre.

A jövőre vonatkozóan a polgármester elmondta, hogy a Zugló területén tervezetten kialakítandó múzeumi negyednek fontos szerepe lesz a város turizmusában. Ezen kívül fontosnak tartja, hogy a városnak legyen egy olyan szabadidőközpontja, ami sokféle igényt ki tud szolgálni, ezért a Csömöri úton található MTK sporttelepen szeretnének létrehozni egy ilyen komplexumot, többek között a felszín alatt mindenütt megtalálható hőforrásokra támaszkodva, ezzel erősítve Budapest fürdő fővárosi pozícióját.

Bánki Erik, az Országgyűlés Sport- és turizmusbizottságának elnöke „A turizmus helyzete Magyarországon” címmel tartott előadást, melyet a turizmus nemzetközi trendjeinek bemutatásával kezdett. Rávilágított, hogy bár Magyarország az európai átlagnál nagyobb növekedést produkált, még mindig csak a 2006-os eredményeket sikerült elérni. Az ország elsősorban a külföldi turistaérkezések számát tekintve tudott jól teljesíteni az elmúlt időszakban, a hazai turizmus sajnos gyenge, bár egyfajta minőségi keresletnövekedés kezd megvalósulni, az emberek egyre inkább a jobb minőségű szolgáltatásokat keresik.

A minőségi kínálatot tekintve egyébként a Balatonnál a legsúlyosabb a helyzet, itt a legalacsonyabb a szállodai szobák aránya, öt csillagos szálloda pedig gyakorlatilag nincs a térségben. „A Zimmer Feri időszaknak vége”- fogalmazott a képviselő. Elmondta, az ilyen típusú vendéglátásra már nincs érdemi kereslet, csak a fiatalok körében, ők viszont alacsony költési szintjük miatt nem jelentenek célpiacot a szállodák, vendéglátóegységek számára.

Problémát okoz a magyar turizmusban a szezonalitás. A július és az augusztus a kiemelt időszak, erre azonban nem lehet olyan szállodai kapacitást építeni, amit rentábilisan fent lehet tartani, ezért szükség van olyan fejlesztésekre, melyeket időjárástól függetlenül igénybe lehetne venni. Kiemelt célközönség a nyugdíjasok illetve a kisgyermekesek, akiknek mindegy mikor utaznak. Rajtuk kívül az üzleti turizmus jelenti ezen fejlesztések alapját.

A közeljövőt illetően Bánki Erik elmondta, hogy a magyar turizmus húzóereje a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér lehet, ami ha az eddigi tendenciát követi, 2020-ra 13-15 millió vendéget fogad majd, akiknek több mint fele Magyarországra érkezik valamilyen céllal, és nem csak tranzitutas.

Ezen kívül céljuk az, hogy a Magyar Turizmus Zrt. fenntartási költségeit csökkenteni tudják, hogy a szervezet minél nagyobb összeget tudjuk marketingtevékenységre költeni. Elmondta, Magyarország kiemelt termékei Budapest, a Balaton, a MICE és az egészségturizmus.

Az előadás végén szót ejtett a készülő turizmustörvényről is. Elmondta, a törvény feladata, hogy újraszabályozza az intézményrendszert, a finanszírozást és a szolgáltatások működését, valamint felülvizsgálja a korábbi jogszabályokat.

Végezetül pedig kiemelném dr. Papcsák Ferencnek a hallgatókhoz intézett szavait: „Szerintem jó itt élni és nagyon sok lehetőség rejlik benne. Legyenek sikeresek, és szeressék, amit tanulnak!”

A nagysikerű TurizmusPlusz+ előadások a következő félévben folytatódnak a KarrierCentrum szervezésében. Ha szeretnél egy kis pluszt, érdemes részt venni rajtuk!
 

Patonai Kata

okt
26

2007 októberében nyílt meg az Oktogon mellett, az Eötvös utcában az EasyHotel Oktogon, az EasyHotel lánc első, és egyetlen magyarországi tagja. Itt jártunk.

Vajon mi minden rejtőzhet egy belvárosi bérház kapuja mögött? 21. századi hippik, járókeretes nyugdíjasok, elborult művészek, kutyások, macskások, vadászgörényesek, 0-24 bulizó fiatalok, és ki tudja mi még. Nos, azok tudják, akik részt vettek a 2011. november 21-i szállodalátogatáson.

Az interjú teljes terjedelmében a BKF Blog-on olvasható, egészen pontosan ITT.

aug
11

Úgy gondolod, ráérsz a főiskola befejezése után karriered építgetésével foglalkozni? Szeretném most bebizonyítani, hogy rosszul hiszed. Ebben Gyürky Júlia, Főiskolánk végzett hallgatója lesz a segítségemre, aki már másodévesként aktív szakmai tevékenységet folytatott, majd 2010-ben övé lett az Év turisztikai témájú szakdolgozata.

Először is szeretnék gratulálni ehhez a nagyon szép eredményhez! Azonban nem akármilyen út vezetett idáig. Mesélnél a kezdetekről? Miért pont a turizmus választottad, mi volt a célod, amikor a szakra jelentkeztél?
Köszönöm szépen! A turizmus-vendéglátás szak egyenes útnak tűnt a középiskola után, ugyanis idegenforgalmi szakközépiskolába jártam, ahol egyértelművé vált számomra, hogy ezzel szeretnék foglakozni. Ezen kívül nagypapám és édesanyám is, ugyan más-más területen, de a turizmusban dolgoztak, ezáltal volt már egyfajta rálátásom a szakmára, ami szintén szerepet játszott a választásomban.

Miért pont a BKF-re jelentkeztél?
A BKF nem első választás volt, második helyen jelöltem meg a Budapesti Gazdasági Főiskola után. Oda nem sikerült bejutnom, így kerültem a BKF turizmus-vendéglátás szakára, de egyáltalán nem bántam meg, ugyanis az életemet nagyon jó irányba terelte...

Az interjú teljes terjedelmében a BKF Blog-on olvasható, egészen pontosan ITT.

ápr
28

Gondolkodtál már azon, hogy milyen lehet minden napodat egy élményfürdőben tölteni? Nos, Juhász Szabolcs, az Aquaworld fürdőigazgatója, aki Főiskolánk végzett hallgatója, tudja ezt. Ő mesélt nekünk munkájáról, a mindennapokról, a tapasztalatairól. Interjú az emberrel, aki tudja, mire jó a deriválás.

Miért pont a turizmust választotta?

Én is sokszor feltettem ezt a kérdést a diákjaimnak, és a legtöbben azt válaszolták rá, hogy azért, mert szeretnek emberekkel foglalkozni. Én általában ilyenkor vissza szoktam kérdezni, hogy akkor miért nem BKV ellenőrnek mentek. Ez a szakma ugyanis nem egyszerű, és sokan még nem tapasztalták meg, milyen a vendéggel szemben állni, mielőtt a szakra jelentkeztek. Mikor a főiskolára jelentkeztem, már jó pár évi nyári munkából szerzett tapasztalattal rendelkeztem a Balaton partról, ahol felnőttem. Tudtam azt, hogy mit jelent a pult másik oldalán állni, a vendéggel foglalkozni és átéreztem azt, hogy ez nem is olyan egyszerű, hiszen nem csak „kedves” vendégek vannak. A Balaton parton szerzett tapasztalatok hatására döntöttem el, hogy turizmus-vendéglátás szakra jelentkezem. A Heller Farkas Főiskola valamikor akkoriban indult. Megláttam a hirdetésüket az újságban és mindenképpen jelentkezni akartam, mert egy általam kedvelt professzor, Dr. Lengyel Márton volt akkor a dékán...

 

Az interjú teljes terjedelmében a BKF Blog-on olvasható, egészen pontosan ITT.

már
28

TDM – A misztikum

Címkék: tdm | Szerző: Adari | 10:45 pm

A turizmus műhely tagjai számára ez a rövidítés jelentéssel bír: tudjuk, mi áll mögötte. De mi a helyzet a laikusokkal, a hétköznapi emberekkel, akik számára ez a három betű semmit nem mond? És azokkal, akik turizmus-vendéglátás szakosok és bőszen bólogatnak, ha meghallják, hogy TDM, és rávágják: persze, tudom, mi ez! Van egy ilyen szakirányunk…

Az a néhány hallgató, aki tisztában van a mögöttes tartalommal, nos, ők a félszeműek a vakok között. Természetesen vannak látók is, mi azonban még csak bejelentkeztünk egy szemműtétre.

Kezdjük azzal, hogy minek a rövidítése a TDM: turizmus desztinációs menedzsment. Ebből a BKF hallgatósága általában két szót azonnal megért: tudjuk mi a turizmus, tudjuk mi a menedzsment. A desztináció is rém egyszerű: fogadótérség. Ez lehet egy ország, táj, város; bármi, amit érdemesnek tartunk meglátogatni.

Bele tudnánk bonyolódni az összetételébe, hogy miért rettentően hasznos és jó, meg hogyan épül fel, de erről majd máskor, egy másik bejegyzésben.

Tisztáztuk a rövidítést. Ezentúl is TDM-ként fogjuk emlegetni (rövidebb is, na meg a szokás hatalma), igyekezzük megszokni.

Miért jó?

Íme, egy példa, vizuális típusok előnyben: képzeljünk el egy kertet, ami hatalmas (nem egy helységről van tehát szó) és rengetegféle gyümölcs terem benne (ezek alatt értsük a látnivalókat, szállásokat, éttermeket) – anélkül, hogy bárki együtt foglalkozna velük. Ezek a termések kiemelkedőek, de önmagukban, különösebb törődés nélkül is teremnek, de az égvilágon senki nem tud a létezésükről.

Jön egy ambíciózus gazda, legyen ő Józsi bácsi (vagy hívjuk TDM-nek), aki úgy dönt, hogy gondozni kezdi a gyümölcsöket, hogy még szebbek legyenek (befektet, felújít, új termékeket vezet be), és hova tovább: a piacra is kiviszi őket! És Józsi bácsinak nagy sikere lesz a piacon, mert eddig nem is tudták a vásárlók (turisták, vendégek), hogy ilyen létezik! Józsi bácsi, ha beindul az üzlet, akár még új fákat is ültethet (új szolgáltatást, terméket vezet be), ami még több vásárlót csábít hozzá.

 A lényege az, hogy egy ilyen szervezet, mint a TDM, „összefogja a népet”, egyfajta érdekképviselete egy közösségnek; és csoportosan, együtt mutatja be őket.

Feltéve, ha csatlakoznak ehhez a szervezethez.

Ki lehet maradni, ezáltal le lehet maradni. Ugyanis könnyebb együtt véghezvinni a terveket, mint egyedül küszködni.

Nagyon leegyszerűsítve ez a TDM szervezet célja: összefogja a helyi adottságokat és vállalkozásokat, majd ha a turista betér az információs irodába, egy helyen láthatja: hol érdemes megszállni, hol érdemes vacsorázni, esetleg amíg ő az adott városban van, milyen programokon vehet részt.

Amikor a TDM-et emlegetjük, egy rendszerről beszélünk, amely a település szintjéről indulva alulról építkezve szerveződik, és amelynek tagjai vannak: a helyi kocsma, Julcsi néni a házi befőttjeivel, a közeli nagyváros panziója, szállodája, önkormányzat és még folytathatnánk a sort.

Ők együtt beleadnak apait-anyait, hogy amikor megérkezel az általad kiszemelt városba, úgy érezd, hogy minden hibátlan, és jól megszervezett: le tudtad foglalni a neten a szállást, találsz információs táblát, hatalmas plakátok hirdetik a fesztiválokat, programokat…

Magyarán: megteremtik a lehetőséget számodra, hogy jól érezd magad náluk. És visszatérj.    

Ez a bejegyzés arra szolgált, hogy eloszlassuk a homályt, ami a TDM-et fedi, hogy felnyissuk a szemeket.

feb
21

2010 szeptemberében indult el a Turizmus Műhely, mely a tehetséges, tudásra szomjas, kreatív és ambiciózus hallgatókat gyűjti össze. A Műhelyt a kezdetek óta Fodor Ágnes vezeti. Vele beszélgettünk.

Mi is valójában a Turizmus Műhely?

A Turizmus Műhely egy lehetőség azok számára, akik a Főiskolán többre vágynak, ki akarják próbálni magukat a kutatás, a gyakorlat több területén. Érdeklődnek új és aktuális témák iránt, elhivatottak arra, hogy turizmusunkért tegyenek, tehetségesnek érzik magukat, és képességeiket tovább szeretnék fejleszteni.

Kiket várnak a műhelybe?

A Turizmus Műhelybe minden olyan kutatásra, gondolkodásra, kreativitásra nyitott, tudásra és fejlődésre vágyó hallgatót várok, akit érdekel a turisztikai desztináció menedzsment  (TDM) rendszer, szeretne új turisztikai formákat megismerni, egyéni ötletei vannak, amelyeket szeretne megvalósítani.

Milyen elveket követ a műhely tagjainak kiválasztása és a munka koordinálása során?

A kiválasztás során mindenkitől kérek egy önéletrajzot, motivációs levelet, valamint egy korábban beadott, elfogadott, turisztikai témájú írásos anyagot. Ezek alapján szóbeli beszélgetésre invitálom a hallgatót, ahol elvárásairól, céljairól, érdeklődéséről kérdezem, illetve elmondom az általam javasolt témákat. A lelkesedés, a motiváció és az együttműködési hajlandóság alapján nyer felvételt a műhelybe.

Mi a műhely célja?


A műhely célja a turizmus oly mélységű megszerettetése a hallgatókkal, hogy ne tudjanak elszakadni tőle későbbi életük folyamán, folyamatosan azon legyenek, hogy fejlődését és sikerességét szolgálják. Ehhez megfelelő elméleti és gyakorlati tudást kíván nyújtani a műhely az érdeklődő és lelkes hallgatók számára.

Mit ad a műhely a hallgatóknak, mivel segíti őket a munkaerőpiacon?


A műhely helyzetbe hozza hallgatót, mivel társaihoz képest több gyakorlati tapasztalattal fog rendelkezni, a munkáját elismerő menedzser útlevélben a pontos témák, projektek megnevezésre kerülnek, amelyből a leendő munkáltató látni fogja, hogy a hallgató több szakmai tapasztalattal rendelkezik. Ez előnyt jelent társaihoz képest a munkaerőpiacon.

Hogyan kell elképzelni a műhelyben folyó munkát?


A műhelyben egyéni és közös témák kutatása is zajlik. Kéthetente találkozunk, ahol megbeszéljük a teendőket, beszámolunk eredményeinkről, egyeztetjük álláspontjainkat, vitázunk, alkotunk. Ettől a félévtől kezdve a múlt félévi munkánkat prezentáljuk pl. mesteres hallgatóknak, illetve részt vehetnek szakmai előadásokon, ahol pl. a turisztikai desztinációs menedzsment gyakorlatával is közelebbről megismerkedhetnek. Ebben az évben közös kiránduláson is részt fogunk venni, amelynek során meglátogatunk személyesen egy működő TDM szervezetet.

A hallgatók mennyire végzik önállóan a kutatást?


A hallgatók a közösen kitalált, vagy egyénileg vázolt témában egyéni kutatási (rész)feladatokat kapnak. Ezek elvégzése alapvetően a hallgató feladata, természetesen a felépítésben, módszertanban, feldolgozásban a konzultációk során segítem a műhelytagot.

Mennyi időt igényel a műhely munkájában való aktív részvétel?


A műhely tagjai általában kéthetente találkoznak, ez jelenti a konzultációs időpontokat. Ezen túl otthoni, könyvtári illetve terepmunka végzéséből állnak a feladatok, amely heti rendszerességű, néhány órás plusz munkát jelent a hallgatónak.

Tudna említeni pár konkrét témát, amivel a hallgatók az elmúlt időszakban foglalkoztak? Mik a tervek a következő félévre?

Az elmúlt félévben a Turisztikai Desztinációs Menedzsment (TDM) témájával ismerkedtünk meg, az elméleti alapok ismertetését követően kutatást végeztünk a TDM szervezetek gyakorlatának, sikerességük és sikertelenségük okainak feltárásáról. A közös kutatás néhány hallgatót egyéni témaindításra is sarkallt, amelyekkel a következő félévben foglalkozunk, ezek a marketing területére, konkrét TDM szervezet létrehozására irányultak. Terveim között szerepel néhány turisztikai projekt kidolgozása, új turisztikai attrakciók kitalálása. A témákat közösen gondoljuk ki, illetve boncolgatjuk.
 
 

A Turizmus műhelybe Fodor Ágnesnél az afodor@bkf.hu e-mail címen lehet jelentkezni.

feb
21

Mint a legtöbb gazdasági képzésnek, a turizmus-vendéglátás alapszaknak is része egy féléves szakmai gyakorlat, amely mindenki számára kötelező. A hallgatókban általában a második év magasságában tudatosul, hogy lassan gyakorlati helyet kellene keresniük. Ekkor kezdődnek az álmatlan éjszakák és a visszatérő rémálmok, pedig nem is olyan nehéz megtalálni a megfelelő céget. És ha egyedül nem menne, bátran fordulhatunk a KarrierCentrumhoz, akik szívesen segítenek a keresésben.

Turizmusos hallgatóként a lehetőségek skálája rendkívül széles. Mehetsz akár utazási irodába, egy nagy szállodalánchoz, kis vidéki panzióba, vagy lovas fogadóba, nem számít, az egyetlen megkötés az, hogy a szakodnak megfelelő érdemi munkát tudj végezni. De nézzük, milyen konkrét lehetőségeket kínál a KarrierCentrum.

Ha a szállodák felé húz a szíved, dolgozhatsz a négy csillagos Danubius Hotel Arenaban, vagy a Rubin Hotelben, de az ötcsillagos Four Seasons Hotel is keresi a BKF-es gyakornokokat. Ezeken kívül ott van még a Spirit Hotel, a Holiday Inn, illetve rengeteg más neves szálloda, ahol örömmel várják főiskolánk hallgatóit.

Ha inkább az utazásszervezés érdekel, a Vista Utazási Irodák, a Willy Fog Utazási és Jegyiroda, vagy a Miki Travel gyakornoki helyeit ajánlom a figyelmedbe.

Természetesen az egészségturizmus és a gasztronómia iránt érdeklődők is megtalálhatják a számukra tökéletes céget. Előbbiek például a Hotel Forrás Gyógyszállóban, utóbbiak pedig a Veritas Hotel éttermében.

Ha mindez nem lenne elég, arra is van lehetőség, hogy a szakmai gyakorlatot külföldön teljesítsd, ahol nem csak a nyugati színvonalat ismerheted meg, de nyelvtudásodat is tökéletesítheted. A KarrierCentrum a külföldi gyakorlati hely megtalálásában is segítségedre tud lenni.

És hogy miért olyan fontos, hogy a szakmai gyakorlatot komolyan vedd? Mert ez az a hely és idő, amikor rengeteget tanulhatsz, kérdezhetsz, hibázhatsz, egyszóval tapasztalatot szerezhetsz, és az is előfordulhat, hogy a gyakorlati idő letelte után felajánlanak neked egy pozíciót a cégnél.
 

Patonai Kata