már
28

TDM – A misztikum

Címkék: tdm | Szerző: Adari | 10:45 pm

A turizmus műhely tagjai számára ez a rövidítés jelentéssel bír: tudjuk, mi áll mögötte. De mi a helyzet a laikusokkal, a hétköznapi emberekkel, akik számára ez a három betű semmit nem mond? És azokkal, akik turizmus-vendéglátás szakosok és bőszen bólogatnak, ha meghallják, hogy TDM, és rávágják: persze, tudom, mi ez! Van egy ilyen szakirányunk…

Az a néhány hallgató, aki tisztában van a mögöttes tartalommal, nos, ők a félszeműek a vakok között. Természetesen vannak látók is, mi azonban még csak bejelentkeztünk egy szemműtétre.

Kezdjük azzal, hogy minek a rövidítése a TDM: turizmus desztinációs menedzsment. Ebből a BKF hallgatósága általában két szót azonnal megért: tudjuk mi a turizmus, tudjuk mi a menedzsment. A desztináció is rém egyszerű: fogadótérség. Ez lehet egy ország, táj, város; bármi, amit érdemesnek tartunk meglátogatni.

Bele tudnánk bonyolódni az összetételébe, hogy miért rettentően hasznos és jó, meg hogyan épül fel, de erről majd máskor, egy másik bejegyzésben.

Tisztáztuk a rövidítést. Ezentúl is TDM-ként fogjuk emlegetni (rövidebb is, na meg a szokás hatalma), igyekezzük megszokni.

Miért jó?

Íme, egy példa, vizuális típusok előnyben: képzeljünk el egy kertet, ami hatalmas (nem egy helységről van tehát szó) és rengetegféle gyümölcs terem benne (ezek alatt értsük a látnivalókat, szállásokat, éttermeket) – anélkül, hogy bárki együtt foglalkozna velük. Ezek a termések kiemelkedőek, de önmagukban, különösebb törődés nélkül is teremnek, de az égvilágon senki nem tud a létezésükről.

Jön egy ambíciózus gazda, legyen ő Józsi bácsi (vagy hívjuk TDM-nek), aki úgy dönt, hogy gondozni kezdi a gyümölcsöket, hogy még szebbek legyenek (befektet, felújít, új termékeket vezet be), és hova tovább: a piacra is kiviszi őket! És Józsi bácsinak nagy sikere lesz a piacon, mert eddig nem is tudták a vásárlók (turisták, vendégek), hogy ilyen létezik! Józsi bácsi, ha beindul az üzlet, akár még új fákat is ültethet (új szolgáltatást, terméket vezet be), ami még több vásárlót csábít hozzá.

 A lényege az, hogy egy ilyen szervezet, mint a TDM, „összefogja a népet”, egyfajta érdekképviselete egy közösségnek; és csoportosan, együtt mutatja be őket.

Feltéve, ha csatlakoznak ehhez a szervezethez.

Ki lehet maradni, ezáltal le lehet maradni. Ugyanis könnyebb együtt véghezvinni a terveket, mint egyedül küszködni.

Nagyon leegyszerűsítve ez a TDM szervezet célja: összefogja a helyi adottságokat és vállalkozásokat, majd ha a turista betér az információs irodába, egy helyen láthatja: hol érdemes megszállni, hol érdemes vacsorázni, esetleg amíg ő az adott városban van, milyen programokon vehet részt.

Amikor a TDM-et emlegetjük, egy rendszerről beszélünk, amely a település szintjéről indulva alulról építkezve szerveződik, és amelynek tagjai vannak: a helyi kocsma, Julcsi néni a házi befőttjeivel, a közeli nagyváros panziója, szállodája, önkormányzat és még folytathatnánk a sort.

Ők együtt beleadnak apait-anyait, hogy amikor megérkezel az általad kiszemelt városba, úgy érezd, hogy minden hibátlan, és jól megszervezett: le tudtad foglalni a neten a szállást, találsz információs táblát, hatalmas plakátok hirdetik a fesztiválokat, programokat…

Magyarán: megteremtik a lehetőséget számodra, hogy jól érezd magad náluk. És visszatérj.    

Ez a bejegyzés arra szolgált, hogy eloszlassuk a homályt, ami a TDM-et fedi, hogy felnyissuk a szemeket.

A bejegyzés trackback címe:

https://turizmusmuhely.blog.hu/api/trackback/id/tr902780497

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása